Opel Vectra C – popularny samochód klasy średniej
Opel Vectra trzeciej generacji produkowany był w latach 2002 do 2008, wtedy też zastąpiony został Oplem Insignia. Auto sprzedawane było w trzech wersjach nadwozia – sedan, liftback oznaczony jako GTS oraz kombi. W 2005 r. Opel Vectra C poddany został face-liftingowi, w wyniku którego poprawiony został przód samochodu a w jego wnętrzu zastosowano materiały lepszej jakości. Lekkim zmianom poddana została również gama silnikowa.
Opel Vectra trzeciej generacji jest większy od swojego poprzednika, ponieważ zastapił jednocześnie Vectrę B oraz Omegę drugiej generacji.
Opel Vectra C jest samochodem cenionym ze względu na wygodną, obszerną kabinę, pojemny bagażnik, szeroki wybór jednostek napędowych oraz opinię solidnego auta. Przy zakupie warto jednak pamiętać, iż nie każdy silnik oferowany w Vectrze C był udany a samochód trapi kilka typowych dla niego usterek. Dziś samochód jest jednym z popularniejszych samochodów używanych klasy średniej w Polsce.
Typowe usterki
Samochód oferowany był w szerokiej gamie silnikowej, warto wybrać odpowiedną dla siebie jednostkę kierując się prostą zasadą – zazwyczaj wzrost pojemności silnika oznacza jego wyższe koszty serwisowania. Automatyczne przekładnie montowane w Vectrze trzeciej generacji odznaczają się raczej niską awaryjnością i są trwałe ale znacznie podwyższają koszty serwisowania samochodu. W samochodach z manualną pięcio- lub sześciobiegową skrzynią biegów i silnikiem wysokoprężnym sporym wydatkiem serwisowym jest koło dwumasowe Opel Vectra C.
Typowymi problemami egzemplarzy z silnikami wysokoprężnymi 1.9 CDTI są między innymi awarie klapek zmieniających długość kolektora dolotowego, zaniedbanie tej awarii może prowadzić do zniszczenia całej jednostki napędowej. Wymiana samego kolektora to koszt około 1000 zł. Inne awarie dotykające tej jednostki napędowej to problemy z EGR oraz montowanym od 2005 roku filtrem cząstek stałych. Warto przygotować się również na wymianę wyżej wspomnianego koła dwumasowego Opel Vectra C. Starsze silniki diesla 2.0 i 2.2 DTI są zazwyczaj problematyczne, szczególnie układ wtryskowy jest podatny na awarie a jednostki te bywają już mocno zużyte.
W Oplu Vectrze trzeciej generacji, zwłaszcza w starszych egzemplarzach sprzed liftingu często zdarzają się drobne awarie elektroniki, które nie są kosztowne ale bywają irytujące.
Gdy wybierzemy odpowiedni egzemplarz nie powinniśmy narzekać na jego koszty serwisowania, a nieuniknione naprawy eksploatacyjne takie jak koło dwumasowe Opel Vectra C zawsze możemy wykonać możliwie najtańszym kosztem – kupując potrzebne części samodzielnie w sklepie internetowym z tanimi zamiennikami wysokiej jakości i dostarczając je do sprawdzonego warsztatu.